Ara que ja ets propietari duna bicicleta, seria molt recomanable que t'aturessis una estoneta a conèixer la normativa vigent per a la correcta circulació en bicicleta.
La utilització del casc.
Segons la normativa vigent, tan sols estem obligats a utilitzar-lo quan circulem per vies interurbanes, és a dir, quan circulem fora d'una població/ciutat. Personalment recomano utilitzar-lo sempre, i també estan obligats a portar el casc els nens que portem asseguts en una cadireta.
La il.luminació
Encara que hi ha molta gent que en comprar una bicicleta el que primer que demana és que li treguem els catadriòptics i reflectants, la llei ens obliga a portar un reflectant vermell en tot tipus de condicions climatològiques, essent voluntària la col.locació de catadriòptics a les rodes i als pedals.
Quan circulem entre la posta i la sortida del sol en qualsevol tipus de vies haurem de portar un kit de llum davantera de color blanc i posterior de color vermell, així com alguna prenda reflectant que permeti a un cotxe distingir-nos a una distància no inferior a 150m.
Si existeix, la bicicleta ha de circular pel carril bici i quan no n'hi hagi, haurem de circular per la via pública però en aquest cas el més ajustats possible al costat dret si no hi ha un voral. En principi però el voral només l'hem d'utilitzar quan trobem algun obstacle a la via (vidres, sorra, espai insuficient....) o bé quan estem baixant un port on hi hagi un tram continuat de corves.
Cal tenir present a més que una bicicleta mai podrà circular per una autopista, o per una autovia, quan així estigui indicat, utilitzant el tram alternatiu que ha d'estar senyalitzat obligatòriament.
Circulació en paral.lel
Actualment, els ciclistes poden circular en paral.lel encara que això impliqui alguna molèstia o pitada per part dels conductors que desconeixen la normativa, però han d´abandonar la circulació en paral.lel i passar a fila india quan arriben a una zona de poca visibilitat, zona de corves, boira.....
Està demostrat que la circulació en paral.lel augmenta la seguretat dels ciclistes atès que de vegades el fet de circular en fila india pel voral fa que els ciclistes quedin fora de l´àmbit d´acció de la vista del condutor d´un vehicle; tan sols el fet de circular en paral.lel crea un "obstacle" que el conductor detecta perfectament fent-li aminorar la velocitat.
Prioritat de pas
La prioritat de pas és un tema molt polèmic. Qualsevol conductor de vehicles sempre tendeix a pensar que tindrà prioritat absoluta en vers les bicicletes i no es així.
Sempre que circulem correctament, qualsevol vehicle que vulgui tallar la nostra circulació es veurà obligat a cedir-nos el pas esperant que haguem passat (cruilles). A l'entrada a rotondes la bicicleta tindrà la mateixa prioritat que qualsevol altre vehicle, i en el cas de circular en grup, un cop entri el primer ciclista a aquesta la resta del grup es beneficiarà de la preferència i en cap cas estarem obligats a frenar per deixar passar a un altre vehícle que ens surti per l'esquerra.
Avançaments
Aquest és l´apartat en què cal conscienciar més a als conductors. El ciclista i la seva bicicleta són un element vulnerable i cal prendre una sèrie de precaucions. La més important de totes és la de respectar la distància mínima en un avançament, com a mínim 1.5m, al mateix temps que reduim la velocitat. També cal evitar avançar altres vehicles si en el sentit contrari circulen ciclistes en paral.lel.
Transport de nens en bici
Segons la normativa, està permes portar nens en bicicleta sempre que es faci en cadiretes que estiguin homologades, el nen tingui una edat màxima de 7 anys o un pes de 22 kg i el conductor de la bicicleta sigui major d´edat.
Remolcs
A partir d´ara, les bicicletes poden portar remolcs sempre i quan aquests no superin la meitat del pes de la bicicleta i no es poden portar nens (encara que en aquest apartat hi ha una mica de buit legal i seran les pròpies normatives locals les que permetran o no el poder portar-los).